Dílčí oslabební
výkonu
Prevence, diagnostika a náprava poruch učení – DOV
Proč má nechuť k učení
a problémy s chováním ve škole
Neúspěchy ve škole mohou být příčinou nechuti k učení, zklamání, stresu, nakonec i odmítání školy a učení. Mnohdy vedou ke ztrátě důvěry ve vlastní schopnosti a často až k poruchám chování. Děti se v takových situacích ocitají v tíživé situaci, uzavírají se a selhávají nejen ve škole, ale i v běžném životě.
Diagnostický a nápravný program percepčně motorických cvičení vychází z nezralosti centrálního nervového systému (CNS). V praxi to znamená, že se u dítěte nevytvořily nebo přerušily nervové spoje umožňující správně přijímat informace, následně je zpracovat, uložit, vybavit si je a automaticky použít v případě potřeby.
Náprava poruch učení
Percepčně–motorická nápravná cvičení vedou ke korekci deficitních funkcí a tím umožňují, aby dítě mohlo plně využít svých intelektových schopností.
Deficitní funkce
- percepční – smyslové vnímání, zrakové, sluchové, prostorové
- funkce kognitivní (schopnost koncentrace pozornosti, paměť, myšlení, řeč a matematické představy
- funkce motorické (pohybové – jemná a hrubá motorika ruky, očních pohybů a mluvidel),
- funkce motorické koordinace (souhry pohybů a rytmiky)
- funkce senzomotorické – propojení složek poznávacích a motorických
Náprava deficitních funkcí
- není založena na nácviku psaní, čtení a počítání, ale na vytváření, propojení funkcí smyslových, motorických a kognitivních
- náprava zdánlivě nesouvisí s problémem, ale reedukace je přesně zaměřená na daný problém, který dítě aktuálně trápí
- cíleným nápravným cvičením se vytvářejí nová nervová spojení, která umožní optimálně využít všechny schopnosti mozku
Celkové zlepšení
- dílčí zlepšení nastává v relativně krátké době
- v průběhu cvičení se znatelně snižuje chybovost, zlepšuje se pozornost, dítě mnohem lépe rozumí učivu ve škole
- zlepšuje se pracovní tempo (dítě nepotřebuje tolik času k učení a plnění zadaných úkolů), pracuje samostatněji a lépe se soustředí
- tento proces ovlivňuje celou osobnost dítěte, zvyšuje jeho sebevědomí, kvalitu vnímání, zpracování informací, a to vše pozitivně působí na veškeré jeho činnosti, projevy a chování
Pro koho jsou nápravná cvičení určena
Pro všechny rodiče, kteří mají pocit, že chtějí pro svoje roztěkané a stresované dítě něco udělat. Zejména pak pro děti s těmito specifiky:
Pro děti od 5 let – do 12 let
S odkladem školní docházky
Dysfázií
Se specifickými poruchami učení - SPU
• dyslexie
• dysgrafie
• dysortografie
• dyskalkulie
S poruchami LMD, ADHD, ADD
• poruchy pozornosti a soustředění
• hyperaktivita, hypoaktivita
• výchovnými problémy
Jak funguje reedukce? Co vás čeká?
- každodenní domácí cvičení 7 – 10 min. denně po dobu 3 měsíců
- zapomenete-li 1 den cvičit – nutno nahradit cvičení celým týdnem
Jedině tak dochází k vytvoření nových nervových spojení v mozku, která již zůstávají stabilní!
- 1x za 3 – 4 týdny docházíte na kontrolu
Co reedukcí získáte?
- Nápravu poruch učení, chování a prožívání
- Odstraňuje potíže s učením a prožíváním
- Zaměřuje se na deficity oslabení a efektivně je řeší pomocí cvičení (DOV)
- Zlepšuje soustředění a psychomotorický neklid, hyperaktivitu, hypoaktivitu
- Eliminuje pocity neúspěchu, přispívá k psychické pohodě dětí
- Zlepšuje vztah mezi rodiči a dítětem